کاربردهای تاورکرین :
برج سازی ، سد سازی ، سیلو سازی ، پل سازی ، ساختمان
سازی و حمل کالا در بنادر می باشد.
انواع تاورکرین :
تاورکرین ثابت
بیشتر در پروژه های ساختمانی که نیاز به حرکت نیست
استفاده می شود.
تاورکرین متحرک
تاورکرین های متحرک شعاع عملیاتی وسیع تری دارند و تا فاصله
زیادی را تحت پوشش قرار می دهند.
اجزاء تاورکرین :
1- پایه تثبیت یا پایه جرثقیل : پایه ای است برای تثبیت تاورکرین در محل نصب
که شامل چهار قطعه فلزی است در چهار طرف قطعه اصلی یا قطعه مادر وصل می شود . این
پایه ها به نسبت نوع تاورکرین ( برند ، مدل ، تناژ ، و نوع زمین اجرای فونداسیون )
اندازه و سایز آن متفاوت می باشد. در ضمن سطح اشغال تاورکرین بر روی زمین با پایه
تثبیت حداقل فضای ممکن را اشغال می کند.
2- کالسکه تاورکرین : برای به حرکت
درآوردن تاورکرین مورد نظر به سمت جلو و عقب بر روی ریل می باشد و برای تاورکرین
های مقطع 2متر ، 1.6 متر و 1.2 متر متفاوت می باشد. اجزا ء اصلی آن شامل شاسی
کالسکه همراه با چرخ ها ( بوژی ) ، شاسی کالسکه برای عمود نگه داشتن ستون اصلی
تاورکرین می باشدتا واژگونی صورت نگیرد ، وزنه های بتنی که باید طبق کاتالوگ چیده
شود ، دارای وزن و اندازه مشخصی هستند. در ضمن میتوان چرخ های کالسکه را حذف کرد و
از آن بصورت ثابت ( استاتیک ) استفاده کرد.
3- قطعه اصلی یا قطعه مادر : قطعه اول
تاورکرین روی شاسی یا فونداسیون ( پایه تثبیت ) قطعه اصلی یا مادر گفته می شود ،
که در دستگاههای مختلف به طول های 6 ، 5/7 متر یا 5/10 متر متغیر می باشد.
4- سکشن یا قطعات ارتفاعی : که بعد از
قطعه اصلی بر روی تاورکرین ها سوار می شوند. اندازه سکشن ها بسته به نوع ، تناژ و
برند تاورکرین ها متفاوت و قابل طراحی و ساخت می باشند. قطعات متداول 3*2*2 و
3*1.6*1.6 در مدل های L68A –L68B – L68B2 – L66 – L46 – L44
برای تاورهای نوع F – G-H – K می باشند.
5- گردان تاور کرین : این قسمت واسط بین کله قندی ،
فلش و کنتفلش می باشد و از طرف دیگر امکان گردش تاورکرین را توسط یک یا دو موتور
فراهم می آورد .
6- کله قندی تاورکرین : این قسمت
جهت اتصال فلش و کنتفلش تاورکرین استفاده می شود . این قطعه مخروطی شکل بوده و بر
روی گردان نصب می شود. طول بازوی تاورکرین ها معمولا" از 30 متر تا 80 متر
متغیر می باشد .
7- فلش تاورکرین یا بازوی اصلی یا بازوی کار ( jib
): که
بصورت افقی بر روی تاورکرین متصل شده است و وظیفه حمل بار بر عهده آن می باشد، که
معمولا" چند تکه است و بر روی زمین به هم متصل و کلاف شده و با مهاری به کله
قندی متصل می شوند.
8- کنت فلش یا بازوی تعادل ( counter
jib ) : جهت مخالف
فلش یا بازوی اصلی می باشد که به آن وزنه های بتنی برای حفظ تعادل نصب می شود ،
این وزنه ها بسته به نوع تناژ ، طول فلش و قدرت بار برداری در انواع تاورکرین ها
متفاوت است . تابلو اصلی ، موتور خانه و موتور قلاب بر روی کنت فلش نصب می شود.
9- کابین : این قسمت معمولا" کنار گردان
نصب می شود و برای تسلط اپراتور همراه گردش دستگاه می چرخد . در این بخش اجزای
کنترلی مانند فرمان کنترل و تابلوبرق قرارداده می شود.
10- کاج یا سیستم تلسکو پاژ : یکی از
اجزای مهم دستگاه تاورکرین می باشد که برای افزایش یا کاهش ارتفاع سکشن های
ارتفاعی مورد استفاده قرار می گیرد و تاورکرین بوسیله آن ارتفاع خود را افزایش یا
کاهش می دهد . اجزای اصلی یک کاج شامل قسمت اصلی که شبیه قطعه ارتفاعی می باشد که
یک طرف آن دروازه کاج می باشد ، سبد ، مانوریل و قطعه گیر ، نردبان ، جک وپمپ و
پالونی برای بالابردن قسمت بالایی تاورکرین استفاده می شود.